Chodíme a jezdíme po něm, ale známe ho vůbec? Most u Doksan, důležitý spojník břehů řeky
Ohře mezi Brozany a Doksany. Koho z nás
by napadlo, že právě on letos na jaře oslaví své kulatiny? Přesně 15. dubna uplyne 80. let od započetí jeho stavby. Ale
pojďme si přečíst, co o něm napsal v roce 1928 sám Ing. J. Kubišta:
 |
Stavba mostu v roce 1928 |
Dne 15. dubna 1928 započato bylo se stavbou nového
železobetonového mostu přes Ohři mezi Brozany a Doksany, pod nynějším dřevěným
mostem pontonovým. Provádí se ze železového betonu o třech otvorech 11,60; 49,90 a 11,60 m světlosti. Střední
otvor o světlosti 46,90 m
jest konstrukce s horními obloukovými nosníky ze železového betonu
s táhly a se zavěšenou mostovkou. Krajní pole, světlosti po 11,60 m, jsou prosté trámy
železobetonové. Volná šířka mostu jest 7,40 m, z čehož připadá 4,80 m na dlážděnou vozovku
a po 1,30 m
na oboustranné chodníky.
Most počítán jest na zatížení I. třídy, t. j. strojní
oračkou o váze 22 tuny. Pilíře mostu z prostého betonu založeny byly ve
hloubce 30 m
pode dno řeky na tvrdém modrém slínu pomocí jímek, při čemž byla voda strojově
čerpána centrifugálními pumpami. Na stavbu spotřebováno celkem 1,500 m 3 betonu a 1,400 q
prutového železa. Se stavbou mostu spojena jest i stavba příjezdných silnic na
obou březích řeky Ohře o celkové délce 1,300 m a šířce silnice 7,0 m.
Most bude státi 1.250.000 Kč, stavba silnic 350.000 Kč,
celkem 1.600.000 Kč. Stavbu provádí firma Kapsa &Miller, úředně
autorisovaní stavební inženýři z Prahy VII.
Všechny práce dokončeny budou koncem listopadu 1928 a po zatěžkávací
zkoušce bude most v prosinci t. r. předán veřejné dopravě. Tím splněno
přání městyse Brozan, který dlouhá léta o stavbu jeho usiloval. Most jistě
přispěje k rozvoji obce i celého kraje.
 |
Doksansko - brozanský převoz. V pozadí pontonový most, který se na zimu rozebíral. |
Jen pro úplnost doplňuji, že zmiňovaný pontonový most stával
na místě tehdejšího brodu, tj. o něco výše proti proudu řeky Ohře. Jeho
umístění zachycuje pohlednice vlevo. Stával mezi přívozem a dnešním mostem. Jak uvádí Václav Voborský, pontonový most byl
vystavěn ve stejné době jako cukrovar v Doksanech, aby mohli brozanští hospodáři dovážet řepu do
Doksan. Tento most však nebyl stálý a každého jara musel být rozebrán, aby
nebyl odplaven velkou vodou. Což se samozřejmě několikráte stálo a jeho
zbytky byly dokonce nalezeny až u
Terezína.
Výstavbou nového železobetonového mostu byla zároveň
opuštěna prastará cesta z Brozan do Doksan, jejíž původ sahal hluboko do
minulosti.
Šárka F.
(drobné úpravy pCh)